"Babonákat igazságként beállítani rettenetes." - Alexandriai Hüpatia

H. L. Mencken: Gyászszertartás (1922)

2017/02/23. - írta: NETSi

Vajon merre van a halott istenek sírkertje? Gyászolják őket? Öntözi sírhantjaikat bárki is?

Volt idő, amikor Jupiter királynak számított az istenek között, és akárki, aki kételkedett a fennhatóságában, arra ipso facto barbárként és ignorámuszként tekintettek. Ám van-e olyan ember manapság, aki Jupitert dicsőíti? És mi a helyzet Vitzilopocstlival? Évente 50000 fiatal férfit és szűz lányt gyilkoltak le, hogy áldozatként mutassák be őket neki - és tették mindezt kevesebb, mint ötszáz éve. A jelenben azonban csupán egy-egy kóbor bennszülött emlékezik meg őróla a mexikói erdők mélyén - már ha egyáltalán. Vitzilopocstlinak - csakúgy, mint sok másik istenségnek - nem ember volt az apja. Úgy fogant, hogy anyja, egy erényes özvegy látszólag ártatlan kacérkodásba kezdett a Nappal. Amikor Vitzilopocstli összehúzta szemöldökét, apja, a Nap megállt az égen. Amikor haragosan felüvöltött, földrengések nyeltek el egész városokat. Amikor szomjas volt, hívei 10000 gallonnyi emberi vérrel itatták. Ámde Viztilopocstli mára oly impozánsan merült feledésbe, akárcsak Allen G. Thurman. Egykoron Allah, Buddha és Odin egyenrangú társa volt. Mai társai közt azonban csupán olyan neveket találunk, mint Coxey tábornok, Richmond P. Hobson, Nan Petterson, Alton B. Parker, Adelina Patti, Weyler tábornok és Tom Sharkey.

És ha szóba került Vitzilopocstli, eszébe juthat az embernek az öccse, Tezkatlipoka is. Tezkatlipoka csaknem ugyanakkora hatalommal bírt, mint bátyja: ő évente 25000 szüzet fogyasztott el. Vezessenek hát a sírjához, hadd zokogjak és akasszak fejfájára gyöngykoszorút! Tudja valaki, hol van Tezkatlipoka sírja? Vagy Ketzalkóatl sírhalma? Hát Tlaloké? Vagy Csalcsilutlikvéé? Vagy Xiuhtekutlié? Vagy az édes Kenteotlé? Vagy Tlazolteotlé, aki a szerelem istennője volt? Vagy Miktlántekutlié? Vagy Ixtliltoné? Vagy Omakatlé? Vagy Jakatekutlié? Vagy Mixkoatlié? Vagy Sipe-Toteké? Vagy a Tzitzimimék népes táboráé? Hol vannak a csontjaik? Hol van a fűz, melynek hárfájukat támasztották egykor? Miféle nevesincs, sivár pokolban várják feltámadásuk reggelét? Kik vették át megüresedett munkaköreiket?

Ki lépett Dís helyére, aki Cézár szerint a kelták főistene volt? Ki lépett Tarves, a bika helyére? Vagy Moccos, a disznó helyére? Vagy Epona, a kanca helyére? Vagy Mullo, a mennyei hím szamár helyére? Volt idő, amikor az írek ugyanazzal az erőszakos vehemenciával magasztalták az imént említett isteneket, amilyennel a jelenben az angolokat rühellik. Ám mára már a legrészegesebb ír is csak kacag rajtuk.

Ezeket az isteneket nem magányosan lepte el a feledés köde: a halott istenek pokla éppen olyan zsúfolt, mint a csecsemők számára fenntartott presbiteriánus pokol. Ott található meg Damona, Esus, Drunemeton, Silvanus, Dervones, Adsullata, Dewi, Belisama, Axona, Vintios, Taranuous, Sulis, Cocidius, Atesmerius, Dumiatis, Caletos, Moccus, Ollovidius, Albiorix, Loucetios, Vitucadrus, Ogmios, Uxellus, Borvo, Grannus és Mogons. Fénykorukban mind-mind hatalmas istenek voltak ők, egyre csak követeltek és parancsoltak, és milliók borultak le előttük, akiket olykor felemeltek, olykor pedig elnyomtak - mind-mind felülmúlhatatlan istenségek voltak ők, nem holmi kispályások. Férfiak gürcöltek generációkon át, hogy grandiózus templomokat építsenek számukra - olykor szekérnagyságú kőtömbökből. Szeszélyeik értelmezésének roppant feladata papok, mágusok, főesperesek, hittérítők, béljóslók, püspökök és érsekek ezreinek szolgált mindennapos kihívásként. Kételkedni bennük egyet jelentett a halállal, rendszerint a máglyán. Hadseregek szálltak síkra azért, hogy megóvják őket a hitetlenektől: falvakat égettek porig, nőket és gyerekeket mészároltak le, jószágot kergettek el értük. Ám végül mindegyikük elgyengült és kimúlt, és ma már nincs olyan ágrólszakadt egyén, aki előttük hajlongana. És, ami ennél is rosszabb: elfeledett sírjaiknak, melyekben fekszenek, örökre nyoma veszett - így egy tisztelettudó idegennek még csak lehetősége sincs arra, hogy esetleg jelképesen és udvariasan részvétet nyilvánítson nekik.

Mi lett Széth sorsa, akit hajdanán magas rangú istenként tiszteltek az egész Nílus-völgyben? Milyen sorsra jutott

Resef

Anat

Astarot

El

Nergal

Nabu

Ninib

Melek

Ahijah

Ízisz

Ptah

Anubisz

Baál

Asztarté

Hadad

Addu

Salim

Dagon

Sarabha

Yau

Ámon-Ré

Ozirisz

Szobek

Mólek?

 

Mind olyan istenek voltak ők egykoron, kiknek fennhatóságához kétség sem fért. Többüket, félve és remegve, még az Ótestamentum is említi. Öt-hatezer évvel ezelőtt azonos rangot töltöttek be magával Jahvével - a legrosszabbak még Thornál is magasabban álltak a ranglétrán. Mégis mind a történelem szemétdombján végezték. És velük együtt

Bilé

Ler

Arianrhod

Morrígu

Gofannon

Gunfled

Sokk-mimi

Memetona

Dagda

Robigusz

Plútó

Opisz

Meditrina

Veszta

Tilmun

Ogirvan

Dea Dia

Ceres

Vaticanus

Edulia

Adeona

Juno Lucina

Szaturnusz

Furrina

Védiusz

Consus

Kronosz

Enki

Engur

Bélosz

Dimmer

Mu-ul-lil

Ubargisi

Ubilulu

Gasan-lil

U-dimmer-an-kia

Enurestu

U-sab-sib

Ceridwen

Pwyll

Dumuzi

Vénusz

Gula

Mulu-hursang

Anu

Beltis

Nusku

U-Mersi

Beltu

Dumu-zi-abzu

Kuski-banda

Nanna

Abil Addu

Abzu

Dagan

Elali

Isum

Mami

Ninmah

Zaraqu

Suqamunu

Zagaga

Gwydion

Manawydan

Nuada Airgetlám

Tagd

Goibniu

Odin

Llaw Gyffes

Llyr

Oghma

Midir

Rigantona

Marzin

Mars

Kaawanu

Ni-zu

Sahi

Aa

Al-Lat

Jupiter

Cunina

Potina

Statanus

efezoszi Diána

Ninazu

Lugal-Amarada

Zer-panitu

Merodach

U-ki

Dauke

Gasan-abzu

Elum

U-Tin-dir-ki

Marduk

Ninlil

Nin

Perszephoné

Istár

Lugos

U-urugal

Sir-tumu

Éa

Nirig

Nabu

Shamash

Ma-banba-anna

En-Mersi

Amurrú

Assur

Aku

Qarradu

Ura-gala

és Ueras is.

 

Talán azt gondolja, most csak ámítom önt. Hogy csupán kifundáltam ezeket a neveket. Nem. Kérje csak meg a helyi plébánost, hogy kölcsönözzön önnek bármilyen jobbfajta értekezést összehasonlító vallástudomány témában: az összes felsorolt nevet meg fogja találni ebben. Ezen istenek mindegyikét a lehető legnagyobb tisztelet és magasztosság övezte. Mindahányan civilizált népek istenei voltak. Mindegyikükben milliók hittek. Milliók imádták őket. Elvben mindegyikük mindenható, mindentudó és halhatatlan volt.

És most mind halott.

1922

 

A fordítás alapjául szolgáló forrás: H. L. Mencken: A Mencken Chrestomathy. Random House, New York, 1982. 95-98. o.

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://netsi.blog.hu/api/trackback/id/tr3112285523

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NETSi 2017.02.24. 15:28:10

@sefatias: Köszönöm szépen, örülök, hogy tetszett!
Van még jó pár nagyon eredeti és szellemes, vallásos témájú cikk Menckentől, amit le fogok fordítani.

KovácsLajos19 2017.02.24. 21:53:15

Nagyon jó cikk. Érdekes volt, köszi.

MrEnderby 2017.02.24. 22:14:27

Ilyenkor felmerülhet bárkiben, bennem is fel szokott, hogy azért, mert egy H. L. Mencken nevű figura mondott valamit, az még nem lesz kőbevésett igazság. De mondhatta volna akárki is, személye maximum hitelességet, autentikusságot adhat mondandójának. Ez a korabeli szatirikus írás sem a szerző miatt különös és jó, hanem mert olyan frappánsan világít rá valamire, hogy irigykedünk, miért nem nekünk jutott eszünkbe, hisz olyan nyilvánvaló…

NETSi 2017.02.25. 00:07:00

@MrEnderby: Remekül fogalmaztad meg, teljesen egyetértek. Egyes emberek olyan formában tudják tálalni a mondandójukat, miközben rámutatnak valami lényegesre, hogy az tényleg irigylésre méltó. Ott van az ember nyelve hegyén a gondolat, csak nem tudja megfogalmazni. Vagy nem így. Bevallom, irigykedem is. :)

Mormogó Momotor 2017.02.25. 21:35:32

“A szerelem a képzelet diadala az értelem felett.” (H.L.Mencken)
Az emberek mindig szerették a mindenhatót, ezért mindenbe beleképzelték, mindenhol keresték kegyét. Az emberáldozatok és a sok letűnt isten emberi képzelgés, nem tévedés. Isten mindenhol ott van.

NETSi 2017.02.25. 22:14:45

@Mormogó Momotor: Kiskoromban rajongtam a Csillagok háborújáért, és mindenkire, aki azt mondta, hogy jedik nem léteznek, ferde szemmel néztem. Meggyőződésem volt, hogy mivel van olyan szó, hogy jedi, így a jediknek muszáj létezniük. Így voltam a sárkányokkal, meg a télapóval is. Ezek szerint nem tévedtem, hiszen elég csak elképzelnem ezeket.
Most éppen azt képzelem, hogy ötösöm volt a lottón.

Mormogó Momotor 2017.02.25. 23:24:48

@NETSi: De igen, tévedtél. És én ezt mondtam őseinkre is. Tévedtek, amikor emberáldozatot mutattak be Vitzilopocstlinak, tévedtek, mikor Jupitert félték stb. Mert ahogy te a jedikben a jót, a biztonságot adó erőt láttad, ezt keresték őseink is fűben, fában, de leginkább a fejük felett. A jóság létezik, ám a hiányzó részek kitöltése emberi képzelgés.
Remélem vettél ötöslottót, mert pusztán képzelni kevés lesz :)

NETSi 2017.02.26. 14:21:38

@Mormogó Momotor: Megbocsáss, de nem ezt mondtad őseinkre is. Az első hozzászólásodban azt írtad, hogy képzelegtek, de nem tévedtek (amiről még mindig nem tudom, hogyan lehetséges). A másodikban meg azt, hogy tévedtek, amikor emberáldozatokat mutattak be, és Jupitert, meg az összes többi, saját maguk által alkotott istenséget félték.

Most akkor szerinted képzelegtek, vagy nem? Tévedtek, vagy nem? Milyen alapon lehet azt állítani, hogy azok, akik Jupitert, a kánaáni Elt, vagy akármelyik fenti istenséget félték, képzelegtek vagy tévedtek? Főként ha figyelembe vesszük, hogy manapság nagyon sokan Jahvét (és hetedik században született alteregóját, Allahot) félik, akinek létezésére ugyanannyi bizonyíték van, mint Pallas Athéné létezésére?

Abban teljesen igazad van, hogy eleink jobb magyarázatok, és e magyarázatok megtalálására szolgáló eszközök híján fűben, fában és a fejük felett is külső hatalmak elképzelésében véltek magyarázatokat találni. Nem ők tehetnek róla, de nekünk már megvan az az előnyünk velük szemben, hogy nekünk már nem kell azt képzelnünk, hogy a földrengéseket Vitzilopocstli üvöltései idézi elő, vagy a villámokat Zeusz szórja, vagy a betegségeket démoni megszállás okozza. Mi ma már tudjuk, hogy őseink tévedtek, amikor ezeket képzelték. A jóságot belekeverni mindebbe szerintem teljesen felesleges.

Egyébként nem lottózom, de szeretem azt képzelni, hogy eljön majd a nap, amikor találok a járdán egy nyerő szelvényt - remélem, nem tévedek. :)

NETSi 2017.02.26. 14:24:03

@Mormogó Momotor: A képzelet diadaláról van egy másik Mencken idézet is:
„A filozófus vak ember egy sötét szobában, aki egy olyan fekete macskát keres, ami nincs is ott. A teológus pedig ugyanolyan, mint a filozófus, csak ő ráadásul meg is találja a macskát.”

Atomic Warning 2017.02.27. 10:31:20

@NETSi: Szuperjó cikk, likolnám ha lehetne :)

Nagyjából feladom azt a "küldetést", hogy megértsem a hívőket:

- Terjed egy idióta írás a hívők körében a face-n, ami arról szól hogy a repülőn egy ateista egy !!!gyerekkel!!! arról akar beszélni hogy nincs isten. Kérdésem: hány hívőhöz kopogtatott be ateista hogy "térítsen"? Gondolom egy sem. És a hívők hány random helyre kopognak be hogy térítsenek? Nem a hívők építették ki azt a rendszert ami már gyerekkorban elkezdi a vallásos agymosást? De!

- A hívők szerint a képzelet terméke valósággá válik. Lást IGe idióta blogján a szánalmas agymenést, de itt is előfordul éppen most. Így nyilván nincsenek tisztában sem a fikció, sem a képzelet, sem a valóság mibenlétével, és ezeket csak simán összemossák mert az eléggé primitív. Nem beszélve arról, ha az istenről szőtt képzelgések valóságossá teszik a micsodát is??? akkor minden bármiről szőtt képzelgés is ugyan olyan valóságos mint az istenekről szőtt fikciós képzelgések. A képzelgés számukra bizonyíték a LÉTEZÉSRE. Nagy hülyeség? Az.

- A hívők állandóan azt kérik, definiáljuk mi számunkra az isten ami ellen tiltakozunk. Nyilvánvaló hogy ugyan az mint az ő számukra: az, aki ha létezne mesterségesen és tudatosan, előre tervezve teremtette volna a világot, benne minket. Ebből nyilvánvaló, hogy isten nem lehet egy sima képzelet terméke mert akkor kb annyira valóságos és annyira teremtő mint az Alien, akkor meg miről beszélünk? Az nagyon durva amikor a tudatos mesterséges teremtést mint isten definícióját egy ateistának kell megmagyarázni egy hívő számára.

- Minket ateistákat komcsiznak miközben nyíltan demokrácia és fejlődés pártiak vagyunk, ami eléggé távol áll a kommunista diktatúráktól, míg ők maguk diktatúrára hajazó, technikailag elmaradott rendszerekkel szimpatizálnak és utálják a demokratikus és technikailag fejlett nyugatot, ami viszont a kommunizmusra jellemző.

- Ez egy pont olyan ellentmondás amikor ők hívőként minket ateistákat zsidóznak abban az értelemben nyilván hogy a zsidóság alapvetően vallásos mert egyébként semmi értelme az egésznek, miközben ha valakihez közel állnak a zsidók akkor azok ők maguk a hívőségük okán.

Szerintem azt kell leszűrnünk hogy a hívők bármilyen két dolgot összekötve bármilyen téves közvetkeztetést le tudnak vonni, mi meg értelmes magyarázatot keresve csak reménytelenül pislogunk.

Mormogó Momotor 2017.02.27. 19:03:02

@NETSi: @Atomic Warning: Úgy értettem, tévedtek, amikor mindenbe beleláttak isteneket. Tudatlanul minden jelenséget isteni beavatkozásnak hittek, képzelegtek. De abban nem tévedtek, hogy létezik egy felettük álló teremtő mindenható.
Viszont én nem állítom, hogy az ateisták mind kommunista zsidók, hiszen ez tényleg butaság. Az ateisták is keresik az élet mögött megbújó titkot, ők sem tudják mi az, ki az, de isten létét elvetik.

Atomic Warning 2017.02.27. 20:28:49

@Mormogó Momotor: Egy csomó olyan kérdésre amire régen istent gondoltak okozóként már megszületett a válasz, és mindegyikről kiderült hogy semmiféle tudatos teremtő erő nincs mögötte. Jelenleg még vannak megválaszolatlan kérdések, és ezek mögé is teljes hülyeség tudatos teremtő erőt feltételezni, sokkal értelmesebb azt mondani, hogy még nem tudjuk, vagy hogy nem kutatható (pl az eltelt idő miatt megsemmisült). Ha valamelyik kérdésre majd a válasz az lesz hogy ez isteni értelemben teremtve lett, akkor így jártunk, a bizonyíték az bizonyíték lesz számunkra is. Egyelőre nem létezik olyan kérdés amire ez a bizonyított válasz, ilyen bizonyítékkal még maguk a hívők sem rendelkeznek, pedig ugye ott van az a kb 3% csúcskutató aki állítólag hívő. Emiatt a feltételezés a mesterséges teremtésre is indokolatlan, ez az oka annak hogy a kérdésekre mi ateisták csak simán választ várunk feltételezések helyett, de nem gondoljuk azt hogy minden amit még nem tudunk az valamiféle mesterséges teremtő műve, hanem azt gondoljuk hogy még nincs rá válasz, és tényleg nincs még rá válasz. Ez sokkal korrektebb mint mesterségesen kreálni egy ál-választ azért hogy ál-okosnak látszódjunk amit nagy eséllyel majd meghalad az idő és csak a tévedések számát szaporítja. A "tudományos lyukak istene" elég megalázó lehet egy hívő számára, mert csak idő kérdése hogy a következő "lyukra" mikor születik egy olyan válasz ami cáfolja a mesterséges teremtést. Annak tudatában hogy egyelőre semelyik kérdésre sem született ilyen válasz csak ezt cáfoló, nem értjük mi ateisták ennyi cáfolat után miért várnánk azt hogy egyszer megszülethet a bizonyíték a tudatos mesterséges teremtésre? Ennek semmi értelme, és az esélye is csökken nem pedig növekszik. Ha megtörténne mi sem tudnánk kivonni magunkat a tény alól, de szerintem nem is zavarna minket olyan nagyon, mert nem sok következménye lenne ránk nézve sem.

MrEnderby 2017.02.27. 20:56:02

@Mormogó Momotor: Ahogyan Atomic is említi, a cáfolatok nagy száma miatt gondoljuk, hogy a tévedésből képzelt, vagy képzelgésből tévedett (ezt a részt én sem értettem) isten nem létezik. És a fenti írás is azt példázza, hogy mennyi tévedésből képzelt isten ment már a kukába. Nagyon erős a gyanúm, hogy a tiéd is a listára fog kerülni, legyen a neve bármi is. Sorry.
süti beállítások módosítása