Az Úr ismét megjelenik Ábrámnak, sokadszorra is szövetséget köt vele, és újfent utódokat ígér neki. És Kánaán földjét is. Örökre. Cserébe pedig nem kér mást, csak az elkövetkezendő nemzedékek férfitagjainak fitymáját.
„Mikor Ábrám kilenczvenkilencz esztendős vala, megjelenék az Úr Ábrámnak, és monda néki: »Én a mindenható Isten vagyok, járj én előttem, és légy tökéletes. És megkötöm az én szövetségemet én közöttem és te közötted: és felette igen megsokasítlak téged.«” - 17:1-2
Az Úr az eredeti szövegben itt úgy mutatkozik be, mint El Sháddái, vagyis „isten, aki több mint elegendő” (de akár azt is lehetne mondani, hogy „isten, akiből egy is túl sok”). A hirtelen mindenhatóvá avanzsált égi „Kedves Vezető” aztán arra szólítja fel Ábrámot, hogy legyen tökéletes - én pedig ezt olvasva azon gondolkodom, vajon milyen különb kéréssel fordulhatnék egy másik emberhez, hogyha azt akarnám, hogy egészen biztosan kudarcot valljon?
És íme, itt az újabb szövetségkötés és a rengeteg utódról tett isteni ígéret. Immár hatodszor. Ám nem utoljára, hiszen...
„És arczára borúla Ábrám; az Isten pedig szóla őnéki, mondván: »A mi engem illet, imhol az én szövetségem te veled, hogy népek sokaságának atyjává leszesz. És ne neveztessék ezután a te neved Ábrámnak, hanem legyen a te neved Ábrahám, mert népek sokaságának atyjává teszlek téged. És felette igen megsokasítalak téged; és népekké teszlek, és királyok is származnak tőled.«” - 17:3-6
...hiszen az Úr - aki itt váratlanul ismételten Elohim, nem El Sháddái - hetedszer, majd nyolcadszor is megteszi ugyanazt a fogadalmat, utóbbit királyi leszármazottakkal is megfejelve. Ez esetben azonban nem említi a négy generáción át tartó szenvedést és rabszolgasorsot, mint azt korábban tette. Azt elég volt egyszer is, és amúgy is tartogat még némi szenvedést teremtményeinek ebben a fejezetben...
Ábrám Ábrahámra történő átnevezése pedig majdnem olyan, mint Lady Lavender és Ivy első, épületes párbeszéde a Csengetett, Mylord?-ból.
„»És megállapítom az én szövetségemet én közöttem és te közötted, és te utánad a te magod között annak nemzedékei szerint örök szövetségűl, hogy legyek tenéked Istened, és a te magodnak te utánad. És adom tenéked és a te magodnak te utánnad a te bujdosásod földét, Kanaánnak egész földét, örök birtokul; és Istenök lészek nékik.« Annakfelette monda Isten Ábrahámnak: »Te pedig az én szövetségemet megőrizzed, te és a te magod te utánad az ő nemzedékei szerint.«” - 17:7-9
„Ezt kapjátok ki, többi népek! Az Úr azt nyilatkoztatta ki, hogy a mi oldalunkon fog állni örökre, és miénk ez a föld, méghozzá szintén örökre! Ráadásul teljesen ingyen! Mily nagylelkű! Mily szeretetteli!” - gondolhatta magában Ábrahám. Ám öröme nem sokáig lehetett felhőtlen, hiszen egy perccel később szembesülnie kellett azzal, hogy az isteni szövetségnek mégiscsak megvan az ára.
„»Ez pedig az én szövetségem, melyet meg kell tartanotok én közöttem és ti közöttetek, és a te utánnad való magod között: minden férfi körűlmetéltessék nálatok. És metéljétek körül a ti férfitestetek bőrének elejét és az lesz az én közöttem és ti közöttetek való szövetségnek jele.«” - 17:10-11
És ennek hallatán az újdonsült Ábrahám valószínűleg percekig elfelejtett levegőt venni, és pislogni is, miközben elkerekedett szemekkel markolta védelmezőn majd’ egy évszázados ágyékát...
„Nyolcznapos korában körűlmetéltessék nálatok minden férfigyermek nemzedékeiteknél; akár háznál született, akár pénzen vásároltatott valamely idegentől, a ki nem a te magodból való. Körűlmetéltetvén körűlmetéltessék a házadban született és a pénzeden vett; és örökkévaló szövetségűl lesz az én szövetségem a ti testeteken.” - 17:12-13
Próbáljunk meg elvonatkoztatni ideiglenesen attól, hogy itt egy olyan vallásos rituáléról van szó, melynek eredete több ezer évre nyúlik vissza, nem csak a judaizmusban van jelen, és ami ha nem is normálisnak, de megszokottnak és elfogadottnak tűnik manapság is! Ezután vonatkoztassunk el attól a mondvacsinált „közmegegyezéstől” is, miszerint valakinek a vallásos indíttatású hiedelmei, nézetei és cselekedetei mindenféle kritika felett állnak! Ha ez megvan, tegyük fel a következő kérdést: mi másnak nevezhetnénk azt a gyakorlatot, melynek során nyolc napos fiúcsecsemők fitymáját vágják le, ha nem védtelen gyerekek szándékos megcsonkításának?
A tisztánlátás kedvéért megéri elismételni: itt nem nyolc éves, vagy tizennyolc éves fiúkról van szó, akik feltehetően már valamelyest megfontolt választ tudnának adni arra a kérdésre, hogy „Akarod-e ezt az egészet?”. Nem: itt olyan nyolc napos csecsemőkről van szó, akikről szüleik előre eldöntik, hogy miben kell majd hinniük, és ennek bizonyítékát aztán a testükön lesznek kénytelenek viselni egész életükben. (Felteszem, azért, mert ezen szülők saját vallásukba vetett magabiztossága nem teszi lehetővé, hogy megadják gyereküknek a választást, hogy egy bizonyos érettségi szintet elérve ők maguk válasszák majd ki a számtalan vallás közül, melyikben akarnak hinni - már ha egyáltalán van ilyen.)
Személy szerint nem tartom lényegesnek, hogy pontosan ki, mikor, hol és miért állt elő a körülmetélés ötletével, de annyit bizonyosnak gondolok, hogy egyéb „erényei” mellett háborodott szadista lehetett. Olyan háborodott szadista, aki ma egy utcasarkon, egy csorba kéregetőbögre mellett ücsörögve óbégatna a világvégéről, és aki mellett mindenki megdöbbenve/szánakozva/viszolyogva menne el. Csecsemőket megcsonkítani egy vélt isteni szövetség, és az összetartozás jegyében? Mi lehetne ennél drasztikusabb beavatkozás az állítólagos isteni tervezettségbe? Íme egy újszülött, akit az Úr a maga képére, állítólag tökéletesnek teremtett: essünk neki gyorsan egy éles tárggyal a kis szaporítószervének!
Ha nem lengené körül ezt a botrányos bronzkori szokást a vallásosság sérthetetlennek beállított aurája, vajon hány, gyerekének a legjobbat akaró szülő hagyná, hogy ilyesmit tegyenek csemetéjével? Főleg annak tudatában, hogy a mai modern körülmények között is rengeteg körülmetélési beavatkozás jár katasztrofális eredményekkel, melynek következtében gyerekek nyomorodnak meg egy életre. Akinek van gyomra hozzá, tekintse meg ezeket a képeket, szigorúan saját felelősségre! És ezt követően képzelje el, mi folyhatott azokban a korokban, amikor nem állt az emberek rendelkezésére a mai orvostudomány arzenálja! (Itt jegyezném meg, hogy a bejegyzés címének eredetileg azt szántam, hogy „Mutasd a gyereked péniszét, megmondom, ki vagy!”, de végül arra jutottam, hogy kontextus nélkül ez túlságosan félreérthető lett volna.)
Fáradságos munkával és rengeteg fájdalommal az emberiség nagy részének sikerült eljutnia a történelemnek egy olyan pontjára, amikor már nem számít eretnekségnek - más szóval gondolatbűnnek -, hogyha valaki svédasztalként kezeli a vallása szentnek mondott irataiban foglaltakat. „Ó, dehogy hiszek az Özönvízben, vagy abban, hogy a jerikói csata közben egy teljes napig megállt a Nap az égen (Józs, 10:13), vagy abban, hogy egy megerőszakolt szűz lánynak feleségül kell mennie megerőszakolójához, és soha nem válhat el tőle (5Móz, 22:28-29)!” - mondogatják manapság sokan védekező, vagy sértett tónusban. Ennek fényében hogyan lehetséges az, hogy vallásos szüleiknek kiszolgáltatott csecsemők megcsonkítását még ma is sokan a hit magasztos megnyilvánulásának tartják, és azt várják, hogy mások ezt fenntartások nélkül tiszteletben tartsák?
Azoknak a „magyarázatoknak”, melyek e barbár gyakorlat eredetét higiéniai okokra vezetik vissza, egyszerűen nem tudok hitelt adni. (És hozzáértő orvosok sem adnak hitelt ennek, ami azt illeti.) Higiéniai megfontolások egy olyan korban, amikor sok betegség okát ördögi, vagy démoni megszállásra vezették vissza, és senkinek még csak elképzelése sem volt olyan dolgok létéről, mint a kórokozó baktériumok és vírusok (melyek felett láthatólag nem kaptuk meg azt az állítólagos uralmat, amit a többi élőlény felett)? Az én szememben a kimosdatásnak és hárításnak egy olyan szintje ez, melynek még a puszta meghallgatásához is mélytengeri búvárruha szükséges.
Egyébként pedig most örülhetnek csak igazán a nők, hogy ők már megint „el lettek felejtve” a Bibliában: a rájuk vonatkozó ocsmány mózesi törvények közepette legalábbis némi vigaszt jelenthetett számukra, hogy ők nemi szervük megcsonkítása nélkül is részesülhettek az állítólagos isteni szövetség „áldásaiban”. Egyes animista és későbbi muszlim országokban ugyanis nem voltak ilyen szerencsések a nők, és ma sem azok: merthogy ezeken a helyeken nekik, vagy nekik is a nemi szervükön kell viselniük a más istenekkel kötött, más szövetségek hegeit.
Erről lásd a csodálatos Ayaan Hirsi Ali nagyszerű, letaglózó, mégis felemelő Infidel (A hitetlen) című önéletrajzi könyvét, melyben leírja, hogy ötéves korában hogyan vágták ki csiklóját, metszették le szeméremajkait és varrták össze hüvelynyílását, szűk rést hagyva a vizelet és a későbbi menstruációs vér távozásának - és hogyan kellett aztán napokig megkötözve feküdnie, hogy sebei „szépen” forrhassanak be (legfőképp majdani férjének kedvére, akit az a „megtiszteltetés” ér majd, hogy ő szakíthatja szét a nászéjszakán az említett varratokat).
És mi a helyzet a Bibliában azokkal a férfiakkal, akik nincsenek körülmetélve?
„A körűlmetéletlen férfi pedig, a ki körűl nem metélteti az ő férfitestének bőrét, az ilyen lélek kivágattatik (kiírtatik) az ő népe közűl, mert felbontotta az én szövetségemet.” - 17:14
Más szavakkal, hogyha fitymád van, ne is imádkozz, és örülj, hogy élsz.
„És monda Isten Ábrahámnak: »Szárainak, a te feleségednek nevét ne nevezd Szárainak, mert Sára az ő neve. És megáldom őt, és fiat is adok ő tőle néked, és megáldom, hogy legyen népekké; nemzetek királyai származzanak ő tőle.« Ekkor arczára borúla Ábrahám, és nevete és gondolá az ő szívében: »Vajjon száz esztendős embernek lesz-é gyermeke? Avagy Sára, kilenczven esztendős lévén, szűlhet-é?«” - 17:15-16
Felejtsük el egy pillanatra, hogy a történet szerint Sára eleve meddő, így pedig oly mindegy, hány éves a cselekménynek ebben a szakaszában! Inkább örüljünk annak, hogy tizenhét fejezet után - melyek során egyesek képtelenebbnél képtelenebb életkorokban nemzettek utódokat - Ábrahámban végre-valahára kételyek támadnak az isteni kinyilatkoztatás hallatán, melyeknek a szöveg (láthatóan gondolatolvasó) szerzői hangot is adnak. Ábrahám kérdése - még ha hangosan nem is mondja ki, csupán „gondolá az ő szívében” - pedig gyakorlatilag ez: „De Uram, mi a helyzet a természetes emberi fiziológiával? Az smafu?”
Micsoda blama! Nem is értem, hogyan maradhatott ez a strófa a Bibliában. Hogyan vegyük e sorok fényében komolyan a korábbi leszármazásfákat, hogyha a történet szerzői szerint maga Ábrahám is láthatóan nevetségesnek, és tapasztalataival ellentétesnek gondolta az ezekben foglaltakat?
Egyébként Isten evolúciójának még abban a szakaszában járunk, amikor egyesek még büntetlenül kételkedhettek a szavában, vagy egyenesen a képébe röhöghettek - mintha csak egy agyalágyult, rasszista nagybácsi lenne, akit nem kell komolyan venni.
„És monda Ábrahám az Istennek: »Vajha Ismáel élne te előtted.«” - 17:18
Ábrahám komolyságot erőltet az arcára, és azt mondja az Úrnak: „Elég lesz nekem Izmael is, noha nem Sárától van. Vele kezdj valamit, Uram, ha már angyaloddal visszaküldetted hozzánk a feleségem által bántalmazott biológiai anyját!”
„Az Isten pedig monda: »Kétségnélkűl a te feleséged Sára szűl néked fiat, és nevezed annak nevét Izsáknak, és megerősítem az én szövetségemet ő vele örökkévaló szövetségűl az ő magvának ő utánna. Ismáel felől is meghallgattalak: Ímé megáldom őt, és megszaporítom őt és megsokasítom őt felette nagyon; tizenkét fejedelmet nemz, és nagy néppé teszem őt. Az én szövetségemet pedig megerősítem Izsákkal, kit néked szűl Sára ez időkorban a következő esztendőben.« És elvégezé vele való beszédét, és felméne az Isten Ábrahámtól.” - 17:19-22
Kissé redundánsnak tűnik egy néhány sorral feljebb eleve örökre szóló szövetséget még tovább erősíteni, de az Úr láthatóan a nagy szavak embere istene - aki mondandója végeztével kinyújtott kézzel leejti a mikrofont, aztán felemelkedik, mint Superman.
„Vevé azért Ábrahám Ismáelt az ő fiát, és háza minden szülöttét, és mind a pénzén vetteket, minden férfiat Ábrahám házanépe közűl és körűlmetélé férfitestöknek bőrét ugyanazon napon, a mikor szólott vala vele az Isten.” - 17:23
És háza népének férfi tagjai Izmaelostul, Eliézerestül és rabszolgástul kollektíven imádkoztak, hogy a vén Ábrahám kése tiszta legyen, és ne remegjen nagyon a keze. Ábrahám pedig nyilván szakértője volt az emberi pénisz anatómiájának, így pontosan tudta, hogy mit és hogyan kell levágni, és sebészi precizitással végezte el mindenkin az Úr által elvárt beavatkozást.
Lót pedig Szodomában valószínűleg egy megkönnyebbült „Ezt megúsztam!” felkiáltással áldotta szerencséjét, amiért nem éppen akkor ment látogatóba atyjafiához, amikor mindez végbement annak házában.
„Ábrahám pedig kilenczvenkilencz esztendős vala, mikor körűlmetélé az ő férfitestének bőrét. Ismáel pedig az ő fia tizenhárom esztendős vala, mikor körűlmetélék az ő férfitestének bőrét. Ugyanazon napon metéltetett körűl Ábrahám és Ismáel az ő fia. És házának minden férfi tagja, háza szülöttei és kik idegen embertől pénzen vásároltattak, vele együtt körűlmetéltetének.” - 17:24-27
Produktív nap, amiről szintén nem ejtettek egy büdös szót sem régi Képes Bibliám szerkesztői. Vajon miért?
***
Végezetül lássuk, hogyan vélekedik a körülmetélésről egy meghatározó középkori rabbi, orvos és filozófus, Maimonidész (ahogy azt Maimonidész Tévelygők útmutatója című művéből idézi Leonard B. Glick Marked in Your Flesh című munkája 64-66. oldalain, saját fordításomban):
„Ami a körülmetélést illeti, ennek egyik oka véleményem szerint az a vágy, hogy ezáltal kisebb legyen a szexuális együttlétek száma, és oly módon gyengüljön a szóban forgó szerv, hogy aktivitása csökkenjen, és minden körülmények között olyan nyugalmi állapotban maradjon, amennyire csak lehetséges. Sokáig azt gondolták, hogy a körülmetélés tökéletesíti azt, ami születéskor még tökéletlen volt. De hogyan is lehetnek természetes dolgok olyannyira tökéletlenek, hogy azokat kívülről legyen szükséges tökéletesíteni, és főként úgy, hogy tudjuk, mennyire fontos és hasznos a szóban forgó szerven az előbőr? Igazából e parancsolat nem azzal a szándékkal lett előírva, hogy tökéletesítsük azt, ami születéstől fogva tökéletlen, hanem azzal a szándékkal, hogy tökéletesítsük azt, ami morálisan tökéletlen. Vagyis a szóban forgó szervben okozott testi fájdalom a körülmetélés valódi szándéka. Az a tény, hogy a körülmetélés gyengíti a szexuális izgalmat, és jó esetben annak élvezetét is csökkenti, magától értetődő. Hiszen ha a szóban forgó szervet nem sokkal születés után megvéreztetik és eltávolítják védőburkát, akkor az szükségszerűen és kétségtelenül erőtlenebb lesz...
Az első érv, ami a beavatkozás mellett szól, az, hogy ha nincs elvégezve még gyermekkorban, akkor nagy valószínűséggel később sem lesz. A második, hogy egy fiúgyermek nem él át oly mértékű fájdalmat, mint egy felnőtt férfi, lévén, hogy szövetei még lágyak, képzelete pedig még gyenge; egy felnőtt férfi ugyanis úgy tekintene e műveletre, amit annak bekövetkezte előtt mindenképpen el is képzelne, mint borzalmas és kínzó dologra. A harmadik, hogy egy újszülött gyermek szülei még könnyelműen viseltetnek annak sorsa iránt, hiszen még nem töltöttek vele elegendő időt ahhoz, hogy az a képzetük, ami a gyermek szeretetére sarkallja őket, megszilárduljon. Mindebből az következik, hogy ha a gyermeket két vagy három éves koráig nem metélik körül, az a körülmetélés teljes elhagyását vonhatja magával, méghozzá az apa szeretete és gyermekhez való kötődése okán. Ezzel szemben a gyermek születésekor ez a képzet még nagyon gyenge, főleg az apa részéről, akinek e parancsolatot végre kell hajtania.”
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
MrEnderby 2017.01.04. 21:14:02
NETSi 2017.01.04. 21:47:35
MrEnderby 2017.01.04. 22:09:45
NETSi 2017.01.04. 23:00:14
Atomic Warning 2017.01.05. 09:58:23
A másik ami eszembe jutott, hogy az igaz keresztények számára igazi szellemi kihívás lenne ez alatt a cikk alatt zsidózni, vagy felállítani (hahaha felállítani!) egy ateista-zsidó párhuzamot.
Arra mindenesetre jó lesz, hogy amikor legközelebb zsidóznak csak belinkeljük nekik ezt a cikket.
NETSi 2017.01.05. 11:37:03
Atomic Warning 2017.01.05. 11:42:10
Rézfánfütyülő fűzangyal 2017.01.05. 11:42:12
1. Mindennek az első részét isten(ek)nek ajánló szertartás nem csak a Bibliában van nyoma. Számos kultúrában elterjedt a termés első részének feláldozása (magok, bárányok, sőt elsőszülöttek stb.) Hogy ezt a saját fitymájukra kiterjesztették, az valóban érdekes, de saját korában nem meglepő. A természeti népek legtöbbjénél vannak beavatási szertartások, melyek sokkal fájdalmasabbak, érettebb korban történnek, de elvégzésük egyáltalán nem önkéntes. Ezek továbbélése a körülmetélés. Érdekes, hogy máig fennmaradt, de ennek oka leginkább a zsidók évezredes kirekesztése, kívülálló csoportba szorítása lehetett, mely identitást, összetartozást adott. ha ez a kirekesztés nincs, valószínűleg ez a szokás is eltűnt vagy humanizálódott volna, mint oly sok korábbi szertartás.
2. Majmonídésznek nincs igaza! A fityma eltávolítás semmiben nem akadályozza, csökkenti a szexuális késztetést. Ezzel szemben az újkori felmérések szerint az így kezelt férfiak körében sokkal ritkább a korai magömlés, mert kisebb az inger. Ennek következtében, ha odafigyel, sokkal nagyobb valószínűsége van annak, hogy partnerét kielégíti. Ezzel még az Ószövetség is foglakozik, mely a kielégítetlen nőknek megadja, saját kezdeményezésből, a válás jogát, illetve a férjnek kötelességévé teszi az asszony kielégítését.
Azt viszont már csak a Kinsley jelentés egyik statisztikájából tudjuk, hogy azok a nők, akik mindkét formát kipróbáltak, a zsidó származású férfiak jobb szexpartnernek minősülnek. Ennek okát többen a körülmetélésben is látják.
Az azonban biztos, hogy erről a mellékhatásról a pátriárkák mit sem tudtak, nemhogy ez lett volna az intézkedés célja.
EZ EGY VITAINDÍTÁS VOLT, NEM KINYILATKOZTATÁS!
Rézfánfütyülő fűzangyal 2017.01.05. 11:55:25
És igen, megerősítem, a zsidó vallás egyáltalán nem démonizálja a szexet, sőt előírja azt. A szex bűnként való megjelenítése, visszaszorítása keresztény találmány! A sokasodás parancsa volt az elsődleges. A talmudban több szöveg is értelmezi, elemzi ezt a problematikát!
A női orgazmus és a termékenység összefüggéséről pedig már sokan elmélkedtek az évezredek során.
Atomic Warning 2017.01.05. 12:02:14
@Rézfánfütyülő fűzangyal: Ugye az alapprobléma az, hogy a keresztények MINKET szoktak zsidózni az ilyen cikkek alatt, és nem pozitív értelemben, tehát olyankor ők az antiszemiták, nem mi, meg mi eleve leszarjuk az egész zsidó kérdést. Most viszont hogy cikk íródott a keresztényeket is érintő vallás egyik agyament baromságáról, most hirtelen mi lettünk antiszemiták, és értelemszerűen a kerkók készek megvédeni a korábbi antiszemitának minősíthető zsidózások HELYETT a körülmetélés létjogosultságát sőt szükségességét, amit alapvetően a hithű zsidók űznek még ma is. Azt persze gondolhatod, hogy nekünk elég nehéz lesz megmagyarázni ennek az idióta szokásnak az értelmét, ami a maga idejében barbárabb volt mint a korábbi ilyen-olyan vallási áldozatok és szertartások, de ha nem, az akkor sem menti fel konkrétan ezt a csonkítást attól, hogy mekkora kreténség. Belegondolva abba, hogy az elvileg teremtés képességével rendelkező szuperlény meg ezeket gyűjtögeti egy vitrinben :)))) és már magához a gondolathoz is minimum perverznek kellett lennie ha nem perverz-buzi-pedifil kombónak ami nem tudom jobb-e mintha valaki csak szimplán szadista.
Atomic Warning 2017.01.05. 12:03:13
NETSi 2017.01.05. 12:11:57
Abban igazad van, hogy nem jártam körül minden lehetséges oldalról a témát, és nem idézgettem hosszasan például James Frazer Aranyágából. Azért döntöttem így, mert szerettem volna a számomra leglényegesebb pontra szorítkozni, mégpedig arra, hogy amikor gyerekek körülmetéléséről beszélünk - legyen az akármelyik kultúrában, akárhol -, akkor gyerekek szándékos megcsonkításáról beszélünk. Ha felnőttekről lenne szó, akik egyéni döntés alapján határoznak saját megcsonkításuk mellett - legyenek akár zsidó, muszlim vagy dzsainista emberek, akár olyanok, akik jobban ki akarják elégíteni a partnerüket -, egy büdös szavam nem lenne. Noha elismerem, hogy a véleményem erről a gyakorlatról akkor is lesújtó lenne, csak nem ennyire.
Rézfánfütyülő fűzangyal 2017.01.05. 12:13:36
A cikk szól arról, hogy ezeknél a zsidóknál milyen barbár szokások maradtak fenn, bár ennek okáról nem gondolkodik, csak minősíti.
A zsidó szokásokat, és következményeit kéretik az Ószövetség alapján elbírálni, az Újszövetség elvei, erkölcsi kategóriái azokra nem érvényesek.
A történelem olyan, amilyen, azon nekünk változtatni nincs lehetőségünk. A kirekesztett vallási, etnikai csoportok mindig is bezárkózással, konzervativizmussal válaszoltak a külső világ, számukra értelmezhetetlen támadásaira.
Az előnyökről esetleg?
biggianni 2017.01.05. 12:20:36
NETSi 2017.01.05. 12:26:30
Rézfánfütyülő fűzangyal 2017.01.05. 12:29:03
A szerző nem egy erkölcsi elefántcsonttoronyban, hanem kis hazánk előítéletes, idegengyűlölő kampányoktól, feldolgozatlan történelmétől megviselt világában írta azt, amit. És innentől a szándék és a cél lényegtelen, az eredmény a fontos.
Atomic Warning 2017.01.05. 12:31:03
NETSi 2017.01.05. 12:32:07
NETSi 2017.01.05. 12:42:00
Azzal teljes mértékben egyet értek veled, hogy az elfogadás és az integráció a járható út - persze, nem agyatlanul, és bármiféle kritika nélkül. És azért nem fogom magamban tartani a véleményemet, mert - és ebben szintén egyet értek veled - egy letaglózóan előítéletes országban élünk.
Atomic Warning 2017.01.05. 12:43:43
Atomic Warning 2017.01.05. 12:46:38
Pásztor Tibor · http://pasztortibor.hu 2017.01.05. 12:54:32
A zsidó vallás az életről szól, mégpedig leginkább az evilágiról. Ha egy törvény betarthatatlan vagy mai szemmel kegyetlen, akkor kitalálnak helyette mást. Például már senki nem használ a zsidó vallásban megkövezést vagy 40 botütést büntetésnek, ahogy galambot sem mutatnak be égőáldozatként. Sok ilyen parancs mára már csak szimbolikusan maradt fent. Lám-lám, a körülmetélés szokása még a mai napig megvan. Csonkítás lenne? Így is lehet nevezni, de ez csak játék a szavakkal, ennyi erővel a lánycsecsemők fülének kifúrása is az. Volt szerencsém mindkettőhöz, a körülmetéléskor a gyerek csak nyikkan egyet, picit vérzik, oszt annyi. A fül kifúrásakor kábé ugyanúgy.
Ellentétben a női körülmetéléssel, a fiúknál elvégzett beavatkozásnak semmilyen negatív hatása nincs az életminőségre (sőt), így igencsak tendenciózus a kettőt összemosni. Amennyire én látom, manapság nem kevesen önként, felnőtt fejjel vetik alá magukat ennek a kis műtétnek, pedig felnőtt fejjel azért valóban picit kockázatosabb és sokkal fájdalmasabb, mint babaként keresztülmenni rajta. És nem igaz, hogy rosszabb lenne ettől a szex, sőt. Sem a pasinak, sem a nőnek.
Szóval a tisztelt szerzőnek azt javasolnám, hogy vagy ne írjon arról, amihez nem ért, vagy tapasztalja meg, és utána írjon ilyeneket -- ha még akkor is úgy gondolja. De nem fogja úgy gondolni.
Atomic Warning 2017.01.05. 13:21:36
bo_TO_nd 2017.01.05. 13:37:23
Egy kegyetlen, szörnyű szokás a férfiak körülmetéklése. Európában nem terjedt el, sőt, ritka a férfiak között a körülmetélt az északi és déli országokban egyaránt, az USA-ban gyakori, de ma már számos mozgalom van a férfiak rutinszerű körülmetélésének tiltására, sok reform- ,ill- neológ zsidó között is!
A körülmetélés csökkenti a pénisz érzékenységét, a fityma nagyon sok érző ideget tartalmaz, védi a makkor a kiszáradástól stb. Nem élünk a sivatagban, a melegvizet és a szappant a tisztálkodáshoz pedig már feltalálták. Amúgy a ógörögök és a rómaiak sem metélték körül magukat, pl. a híres Dávid szobron is látszik (jóllehet egy zsidó férfit ábrázol), hogy hímtagja nincs körülmetélve...
Nagyon helyes és Jó, hogy a blog szerzője ráirányította erre a problémára figyelmet!
www.intactamerica.org/learnmore
bo_TO_nd 2017.01.05. 13:40:23
The Facts Behind Circumcision
Newborn male circumcision is the most common surgical procedure performed in the U.S. It's a common misconception that there are tangible health benefits to male circumcision, but the truth is no medical society in the world recommends it. This invasive procedure carries serious health risks, including infection, hemorrhage, surgical mishap, and death, as well many ethical considerations.
Get the facts behind circumcision below, then take our interactive quiz and test your knowledge!
Myth – Circumcising baby boys is a safe and harmless procedure.
Fact – Surgically removing part of a baby boy's penis causes pain, creates immediate health risks and can lead to serious complications. Risks include infection, hemorrhage, scarring, difficulty urinating, loss of part or all of the penis, and even death. Circumcision complications can and do occur in even the best clinical settings.
Myth – Circumcision is just a little snip.
Fact – Surgical removal of the foreskin involves immobilizing the baby by strapping him face-up onto a molded plastic board. In one common method, the doctor then inserts a metal instrument under the foreskin to forcibly separate it from the glans, slits the foreskin, and inserts a circumcision device. The foreskin is crushed and then cut off. The amount of skin removed in a typical infant circumcision is the equivalent of 15 square inches in an adult male.
Myth – Circumcision is routinely recommended and endorsed by doctors and other health professionals.
Fact – No professional medical association in the United States or anywhere else in the world recommends routine circumcision as medically necessary. In fact, leaving boys intact is becoming the norm in the U.S., as parents realize the risks and harms of circumcision.
Myth – The baby does not feel any pain during circumcision.
Fact – Circumcision is painful. Babies are sensitive to pain, just like older children and adults. The analgesics used for circumcision only decrease pain; they do not eliminate it. Further, the open wound left by the removal of the foreskin will continue to cause the baby pain and discomfort for the 7-10 days it takes to heal.
Myth – If I don't circumcise my son, he will be ridiculed.
Fact – Times have changed and so has people's understanding of circumcision. Today, although the popularity of circumcision varies across geographical areas, nearly half of all baby boys born in the U.S. will leave the hospital intact. Most medically advanced nations do not practice child circumcision. Three quarters of the world's men are intact.
Myth – A boy should be circumcised to look like his father.
Fact – Children differ from their parents in many ways, including eye and hair color, body type, and (of course) size and sexual development. If a child asks why his penis looks different from that of his circumcised father (or brother), parents can say, "Daddy (or brother) had a part of his penis removed when he was a baby; now we know it’s not necessary and we decided not to let anyone do that to you."
Myth – Routine circumcision of baby boys cannot be compared to Female Genital Mutilation.
Fact – Rationales offered in cultures that promote female genital cutting – hygiene, disease prevention, improved appearance of the genitalia, and social acceptance – are similar to those offered in cultures that promote male circumcision. Whatever the rationale, forced removal of healthy genital tissue from any child – male or female – is unethical. Boys have the same right as girls to an intact body, and to be spared this inhumane, unnecessary surgery.
Myth – To oppose male circumcision is religious and cultural bigotry.
Fact – Many who oppose the permanent alteration of children's genitals do so because they believe in universal human rights. All children – regardless of their ethnicity or culture – have the right to be protected from bodily harm.
Myth – Circumcising newborn baby boys produces health benefits later in life.
Fact – There is NO link between circumcision and better health. In fact, cutting a baby boy's genitals creates immediate health risks. The foreskin is actually an important and functional body part, protecting the head of the penis from injury and providing moisture and lubrication. Circumcision also diminishes sexual pleasure later in life.
Myth – Male circumcision helps prevent HIV.
Fact – Claims that circumcision prevents HIV have repeatedly been proven to be exaggerated or false. Only abstinence or safe sex, including the use of condoms, can prevent the spread of sexually transmitted diseases, including HIV/AIDS.
Forrás:
www.intactamerica.org/learnmore
Pásztor Tibor · http://pasztortibor.hu 2017.01.05. 13:50:38
NETSi 2017.01.05. 14:21:22
Sok az olyan törvény ezekben, amit egykor ugyan szó szerint értelmeztünk, de ha ma is betartanánk, vagy betartatnánk őket az állítólagos "örökkévaló szövetség" jegyében, akkor minimum ferde szemmel néznének ránk? Sebaj! Az adott korszellemnek megfelelően mondjuk azt, hogy ezeket szimbolikusan, vagy allegorikusan kell értelmezni, és így minden kritika felett állnak, beszélni sem érdemes róluk! Aztán bökjünk rá a kevésbé kifogásolható részekre, melyekből az idők során egyre kevesebb és kevesebb lett, és mondjuk azt, hogy "Látod? Ez a vallásom!" Pfff...
Játék lenne a szavakkal, hogy gyerekek kapcsán az eufemisztikus körülmetélés szó helyett a szánkékos megcsonkítás kifejezést használom? Olvasva több, ilyen beavatkozáson gyerekként átment felnőtt ember beszámolóját, akik megbánták ezt, szerintem nem. Kétlem, hogy vigasztalná őket, hogyha szüleik azzal álltak volna eléjük, hogy "Dehát mi csak azt akartuk, hogy jobb legyen neked a szex".
És ahogy azt már fentebb is leírtam, ha valaki felnőtt fejjel dönt úgy, hogy megválik a fitymájától, vagy kifúratja a fülét, vagy bibliai idézeteket tetováltat magára, hát lelke rajta. Mindenki azt művel felnőtt fejjel a saját testével, amit akar, és amit nem szégyell. De gyerekekkel?
Ahhoz pedig, hogy ezt a fül kifúrásával hozod párhuzamba, hozzáfűzni valóm sincs.
NETSi 2017.01.05. 14:25:19
"Many who oppose the permanent alteration of children's genitals do so because they believe in universal human rights. All children – regardless of their ethnicity or culture – have the right to be protected from bodily harm." - Pontosan!
Pásztor Tibor · http://pasztortibor.hu 2017.01.05. 14:43:40
Azt meg, hogy a füllyukasztással vettem egy kalap alá, ironikus hasonlatnak szántam a női körülmetéléssel való egy kalap alá vételre...
bo_TO_nd 2017.01.05. 15:13:24
Miért járulsz hozzá ahhoz, hogy fiúgyermekek sokaságát akaratukon kívűl csonkítsák meg, vagy avatkozzanak bele nemiszervük funkciójába, mert a fitymának igenis szerepe van a szexuális életben is, ez neurológiailag szexualitás-fiziológiailag, élettanilag is igazolt, ld. a már általam beidézett honlapot is, de az csak egy példa...
Továbbá: őrültségnek tartom, hogy sokan a vallásszabadság kérdéskörébe utalják a csonkolási szabadságot, nagy vita volt évekkel ezelőtt Németországban is erről, amikor a német alkotmánybíróság kijelentette, hogy a körülmetélés azonos a gyermek testi sértésével, info erről itt: hvg.hu/vilag/20120701_nemetorszag_vita_korulmeteles
Meglátásom szerint a gyermek körülmetélése: igen, testi sértés, ráadásul stigma.
A (gyermek-)keresztséggel, a kereszteléssel összevetni a körülmetélést elvi teológiai síkon ugyan bizonyos pontig lehetséges, hiszen a keresztyén teológia a keresztelést szövetség-kötés értelemben is használja, csakhogy a keresztvízzel való meghintés semmi testi sértéssel és sérüléssel, megalázással nem jár...
Olyannyira kezd a zsidóság egy része is irtózni a körülmetélés brutális voltától, hogy zsidó szülők olyan móhelhez viszik a fiúgyermeküket, akik a fitymát nem távolítják el, hanem egy rituális metszést végeznek csak, ami minimális vérzéssel jár, de az előbőr intakt marad (amúgy a zsidóknál a lazább, tehát a fitymát részben meghagyó, a makkot részben fedő körülmetélés a gyakoribb, nem metélnek feszesen, mint egyes arab térségekben, ahol még a féket is kivágják a makk alól).
Érdekes, hogy nagyon sok zsidó és nem zsidó az USA-ban kéri a plasztikai műtétet, melyben részlegesen visszaállítják a fitymáját ún. foreskin restoration-t végeznek, infó itt en.wikipedia.org/wiki/Foreskin_restoration
de hogy ez komolyan felmerülő téma, itt is lehet látni:
www.restoringforeskin.org/beginners-guide-foreskin-restoration
Ne járuljunk hozzá hívő, keresztyén (de zsidó stb.) emberekként se ahhoz, hogy életben tartsunk embertelen szokásokat! A vallások a reneszánszukat élik, nagy a lelkészek, papok felelőssége...
És jó, hogy ennek a blognak a Szerzője is felhívta a figyelmet erre a sokakat érintő, igencsak messze vezető és fontos problémára...
Atomic Warning 2017.01.05. 15:41:20
MrEnderby 2017.01.05. 18:33:43
@Atomic Warning: Bizonyára csak tévedésből írtad fél egy után egy perccel, hogy a rómaiak gyerekeket dobáltak le a Taigetoszról. Egyrészt messze van tőlük, sokat kellett volna gyalogolni vagy hajózni, másrészt, éppen ezért a spártaiak hordták oda a sérült gyerekeket, de ők sem ledobálni. Egyszerűen csak ott hagyták, hogy akinek viszont nem lehet saját gyereke, vigye.
Atomic Warning 2017.01.05. 19:04:21
(igazad van, nem sikerült ráhangolódnom erre a témára, mert közben tök mást csinálok)
MrEnderby 2017.01.05. 19:12:19
NETSi 2017.01.05. 19:37:06
MrEnderby 2017.01.05. 19:51:45
És ha nem vagy elég tájékozott, olvasd el előbb ezeket a könyveket:
Richard Scary: Tesz-vesz város és
Mérei Ferenc, V. Binét Ágnes: Ablak - Zsiráf - Képes gyermeklexikon.
NETSi 2017.01.05. 20:01:46
Atomic Warning 2017.01.05. 21:10:49
Atomic Warning 2017.01.05. 21:12:48
NETSi 2017.01.05. 21:56:07
Olvass utána, és csak utána, egy sámán társaságában kommentelj!
MrEnderby 2017.01.05. 22:00:12
endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2017.01.06. 00:35:58
MrEnderby 2017.01.06. 10:05:29
Atomic Warning 2017.01.06. 10:44:06
A véletlenszámos hülyeségét nem olvastam, de elég kretén fejlesztő lehet a nyomija, mert még azt sem fogja fel, hogy attól hogy az órajel szabályos, a véletlenszám generálásának időpontja nem előre kiszámítható, így a gép által generált idő alapú véletlenszám teljesen véletlen, ami a nem géppel generált véletlenekkel teljesen azonos eloszlást mutat. Az egy jó kérdés, hogy a természetben előforduló véletlennek miért lenne órajel az alapja?
Szerintem amit ír az bulvárvallásosság.
Atomic Warning 2017.01.06. 11:24:42
"Előrebocsájtom, se homó (rövidítés miatt így fogom írni) nem vagyok, se nem találkoztam kb. soha életemben homóval. Sőt, valójában szexuális tapasztalatom sincs túl sok (mivel egész életemben tök magányos voltam)."
Hát egy szerencsétlen szánalmas kretén vagy, nem hiszem hogy minden szempontból normálisan élőknek te oszthatod az észt.
Pásztor Tibor · http://pasztortibor.hu 2017.01.06. 13:15:19
@Atomic Warning: jaja, a hasonlat célja az volt, hogy rávilágítson arra, hogy a valóban barbár női körülmetéléssel pont annyira van értelme összehasonlítani a briszt. Sajnálom, hogy magyarázni kell az iróniát, nyilván arról van szó, hogy írásban a metakommunikáció elvész.
@MrEnderby: kedvesem (?! Még egy kávéra sem hívtál meg!), a botütés azért keveredett ide, mert állítólag ezt a büntetést a felvilágosodás polgári törvényei koptatták ki a zsidó vallásból. Erre írtam, hogy ezek szerint a felvilágosodás már Dávid király idején elkezdődhetett a zsidóknál.
MrEnderby 2017.01.06. 13:47:30
A többit értem, kávé nélkül is.
MrEnderby 2017.01.06. 17:11:20
Atomic Warning 2017.01.08. 10:24:55
MrEnderby 2017.01.08. 11:32:29
Ezért ha a tudomány azt állítja valamiről, hogy véletlen, az valójában azt jelenti, hogy számunkra eddig még ismeretlen természeti törvényről / jelenségről van szó. A történelem során nagyon sok minden volt, amit a maga korában véletlennek vagy csodának gondoltak, mára azonban pofonegyszerű magyarázata van. Egyre több ilyen van és még lesz. Az isteni beavatkozás és a természeti jelenségek tudományos ismeretének mérleghintája már rég elbillent az utóbbi súlyának irányába, ezért a másik végén megemelkedő vallás görcsösen kapaszkodik, de egyre nagyobb lesz a pofára esés. Gyönyörű hasonlat :)
Atomic Warning 2017.01.08. 13:44:13
Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2017.01.27. 14:47:02
Szia!
Nagyon tetszik a blogod. Most találtam rá, és végigolvasom.
A körülmetéléshez hozzászólva: nem tudom, hogy olvastad-e (ha nem, akkor kötelező) Joseph Heller: Isten tudja c. művét?
hu.scribd.com/doc/110986119/Joseph-Heller-Isten-Tudja
Dávid király visszaemlékezései, Heller stílusában.
Van benne egy részlet, mikor Mózest körülmetélik:
"Ellentétben velem, szegény, megzavarodott Mózes kénytelen volt eltűrni Isten dühödtrosszkedvének teljes erejét, mégpedig pillanatokon belül, miután az égő csipkebokorból szóló hangtóltudomást szerzett a meghökkentő küldetésről, amelyre éppen bepalizták.- Mmmm.. .miért én? - tett fel ez az egyszerű és ellenszenves ember egy értelmes kérdést Midiánsivatagában a bokorból hozzá szóló hangnak, aki kijelentette, hogy ő atyjának Istene, Ábrahám Istene,Izsák Istene és Jákob Istene. - Én dddd.. .dadogok.Mózes tüstént kihívta maga ellen Isten haragját azzal a hallgatólagos feltételezéssel, miszerint Őtévedett, és nem a megfelelő embert választotta ki, és hogy azt az erőt, amely le tudta rakni a földalapjait és ki tudta horgászni a leviathánt, visszarettentheti olyan csekélység, mint egy kis beszédhiba.Majd ellátja Ő Mózest egy Áron nevezetű fivérrel, akinek a szájába lehet adni a szavakat. Mózestteljesen megbénította ezeknek a zsarnoki előírásoknak a gyorsasága és kérlelhetetlensége. Nem sok tér maradt kompromisszumra. Mármost ez a Mózes nevezetű ember nagyon béketűrő volt, és csak szánalmas tiltakozásra volt képes a sommás elbánás ellen.- Ugyan ki mondta, hogy nekem kedvesnek kellene lennem? -reccsentett rá Isten. - Hol van azmegírva, hogy kedvesnek kell lennem?- Hát nem vagy Te jó Isten?- Hol mondják azt, hogy jónak kell lennem? Nem elég, hogy én vagyok Isten? Ne vesztegesd azidődet álmodozással, Mózes. Én megparancsoltam Ábrahámnak, hogy metéltesse körül magát, amikor már felnőtt férfi volt. Olyasvalakinek a cselekedete volt ez talán, aki kedves?- Én sem vagyok kkkk... körülmetélve - jutott hirtelen Mózes eszébe.- Csak várjál - mondta az Úr nevetve.Czippora, a felesége tüstént neki is esett Mózesnek egy éles kővel, közben ádázul lafatyolt, agyermekük életét féltette. Mózes hagyta, hadd csinálja. Én soha meg nem engedtem volna egyik feleségemnek sem, hogy ilyen közel jöjjön egy késsel a nemi szervemhez, még Abigailnak sem,Mikálnak meg különösen nem. Czippora levágta Mózes előbőrét, és a lába elé dobta. Igen kétséges,hogy Mózes sokat értett abból az elítélő szóáradatból, amelyet felesége a műtét után rázúdított.- Minden bizonnyal vérjegyesem vagy te nekem - adta tudtára Mózesnek. - Vérjegyesem vagy akörülmetélés miatt.- Ffff.. .fáj - nyöszörgött Mózes.- Ki mondta, hogy nem fog fájni? - kérdezte az Úr. - Hol van az megírva, hogy nem szabad fájnia?- Kemény az az élet, amit Te adtál nekünk.- Miért lenne puha? - szólt az Úr.- És nagyon nehéz a világ.- Miért lenne könnyű?- Miért szeressünk és imádjunk Téged?- Én vagyok Isten. VAGYOK, AKI VAGYOK.- Jobban fog menni a sorunk, ha imádunk?- Tán rosszabbul fog menni? Menj Egyiptomba, és mondd meg Izráel gyermekeinek, atyáik Isteneazt akarja, hogy gyűjtsed őket magad köré, és vezesd ki őket onnan.A mindig szerény Mózes pesszimista volt az esélyeit illetőleg. - Miért hinnének nekem? Miértkövetnének engem? Mit mondjak nekik, amikor megkérdezik tőlem a Te nevedet?- VAGYOK, AKI VAGYOK."
Hirtelen ez jutott eszembe, míg a bejegyzésed olvastam.
Ja, és még egy gondolat a regény elejéről:
"[...]volt egyfolyamatos, bizonytalan kimenetelű viszonyom Istennel, ámbár lehet, hogy Ő mostanra már meghalt.Hogy Isten meghalt-e vagy sem, nem sokat számít, hiszen mindenképpen csak ugyanúgy használnánk Őt."
NETSi 2017.01.30. 19:22:48
Ásó[Mosó]Maci (Dr. nélkül) 2017.02.01. 14:42:56